نيل الأرب في حکم طلاق المدفوع بالغضب

المؤلف

المستخلص

من الأهمية بمکان تجديد النظر الفقهي في مسألة طلاق مدفوع الغضب وهل يقع أم لا يقع؛ نظرا لما آل إليه حال أهل زماننا من غلبة الضغوط المعيشية وغلاء الأسعار وتسارع الأمراض العضوية والنفسية والعصبية واعتکار صفو الحياة وضيق الأنفس، مما ينعکس - مع الأسف - على وثاق الحياة الزوجية الغليظ، ويأتي عليه بالوهاء والضعف إن لم يکن بالقطع والانفصال
 فکثيرا ما تضيق صدور الأزواج بمطالب الزوجات، وکثيرا ما يلححن على تنفيذ ما لهن من رغبات، غير عابئات بحالات العسرة والنائبات، مع تنکب کثير من الناس منهج الرعاية الأخلاقية من الوفاء وحفظ الجميل وحسن العهد، ومع أدنى اختلاف تتفجر براکين الخصومات، وتشتعل نار العداوات بعد أن کانت الصداقات والقرابات، وغاب سوق الحلم والتصبر وسعة الصدر وقامت سوق الطيش والنزق واشتعال الثائرة في کثير من أخلاق أهل زماننا، مما يشعل فتيل الأزمات ويؤدي إلى الرمي بلفظ  الطلاق في سَوْرة الغضب وضيق الصدر.
ثم بعد أن تقع الواقعة الموجعة يسعى الجميع رکضا للبحث عن المخارج والتماس الرخص وانتحال المعاذير، ليعود للمنزل استقراره ويبقى للأسرة عصامها.
ولما کان کثير من قضايا الطلاق حاصلة في حال اندفاع بسبب الغضب مع دعوى الکثيرين منهم أنهم ما خطر الطلاق على أذهانهم وما استجلبه إلا الغضب المتمکن، لزم إعادة النظر الفقهي في هذه المسألة التي عم بها البلاء في ديار المسلمين؛ تحريا لمراد الله تعالى وانصياعا لمقاصد شرعه الشريف وتيقظا في ذات الوقت لمرامي الألفاظ ومقتضيات الکلمات وما يقوم بها من موانع تمنع نفوذها.
منهج البحث:  استخدمت في هذا البحث منهجين علميين: أولا: المنهج الاستقرائي: ومن خلاله تقصيت مذاهب الأئمة الأربعة وغيرهم من الفقهاء، وذلک من خلال الکتب  الفقهية المعتمدة في المذاهب وکذلک کتب شروح الحديث لتبين المراد بحديث " لا طلاق في إغلاق" وکذلک کتب أئمة اللغة الأوائل والأصوليين.
ثانيا: منهج  الموازنة الفقهي " الفقه المقارن":  وبه بينت موضع الاتفاق بين الفقهاء في محل البحث وموضع الاجتهاد وسبب الخلاف، مع ذکر أدلة کل مذهب وما ورد عليها من مناقشات، انتهاء إلى القول الذي ظهر لي رجحانه . 
Abstract :
It is important to renew the jurisprudential consideration of the issue of divorce motivated by anger and whether or not it occurs. In view of the predominance of living pressures, high prices, acceleration of organic, psychological and nervous diseases, monopolizing the serenity of life, and the tightness of souls, which is reflected - unfortunately - on the thick bonds of marital life, and it comes upon him with weakness and weakness if not by severance and separation Often husbands are narrowed by the demands of their wives, and they often insist on fulfilling their desires, indifferent to hardship and troublesome situations, with many people bothering with the ethical care approach of fulfilling and preserving the good and good covenant, and with the slightest difference erupting volcanoes of rivalries, and the fire of hostility erupts after If they were friendships and ties, the dream market, patience, and openness were absent, and the market of recklessness, irritability, and the ignition of revolt in many of the morals of the people of our time, which ignites the fuse of crises and leads to throwing the word of divorce in a frenzy of anger and distress. Then, after the painful incident occurs, everyone runs to search for exits, seek permits, and impersonate excuses, to return to the house its stability and remain for the family to share. And since many of the divorce cases were taking place in a state of impulsion due to anger, with the claim of many of them that there was no danger of divorce on their minds, and what attracted it except for able anger, it is necessary to reconsider the jurisprudential review of this issue that the affliction has prevailed in the homes of Muslims. In order to seek the intentions of God Almighty and to obey the purposes of his noble law, and to be alert at the same time to the goals of the words and the requirements of the words and the obstacles that he carries out to prevent their influence. Research methodology: Two scientific approaches were used in this research: First: the inductive approach: through it I examined the doctrines of the four imams and other jurists, through the books of jurisprudence adopted in the schools of thought, as well as books of hadith commentaries to clarify what is meant by the hadith "There is no divorce in closing" as well as the books of language imams The early adopters and purists.
Second: The Jurisprudence Balance Methodology "Comparative Jurisprudence": by which I explain the place of agreement between the jurists in the place of research, the place of Ijtihad and the reason for the disagreement, with mentioning the evidence of each doctrine and the discussions that came to it.
 

الكلمات الرئيسية