الإيماء مسلک من مسالک العلة عند الأصوليين

المؤلف

المستخلص

فإن من أهم مباحث علم أصول الفقه القياس؛ إذ هو أصل من أصول التشريع ومصدر من مصادره؛ فعن طريقه نجد لکل واقعة حکما ولکل حادثة جوابا وحلا، فهو کما قال إمام الحرمين: (مناط الاجتهاد وأصل الرأي، ومنه يتشعب الفقه وأساليب الشريعة، وهو المفضى إلى الاستقلال بتفاصيل أحکام الوقائع مع انتفاء الغاية والنهاية).
والعلة رکن في القياس لابد في تحققه منها ليجمع بها بين الأصل والفرع بل هي الرکن الأعظم ومباحثها أعظم مباحث الأصول وأصعبها.
ومن هنا کانت العلة محط أنظار العلماء من الأصوليين والفقهاء حتى تشعبت أبحاثها وتوسعت فروعها، ومن أهم مباحثها وأکثرها نفعا، مبحث مسالک العلة والذي يعني بالطرق الموصلة إلى معرفة العلة وتحديد عينها؛ وإنما کان هذا المبحث من أهم مباحث العلة لأنه لا يکتفى في القياس بمجرد وجود العلة بل لابد من دليل يشهد له بالاعتبار، وهذه المسالک هي التي تشهد بذلک وهي التي يتوصل بها إلى معرفة کون الوصف علة.
ومن أهم هذه المسالک مسلک الإيماء –موضوع البحث- والذي رغبت أن أسهم بالکتابة فيه بغية تجلية مسائله، وإيضاح دقائقه.
ويحاول هذا البحث الإجابة على عدة تساؤلات، ومن أهمها:
ما هي حقيقة الإيماء؟ وهل دلالة الإيماء على العليّة بطريق الالتزام أم لا؟ و ما هي أنواع الإيماء؟ وهل دلالة ترتيب الحکم على الوصف بالفاء على العلية من قبيل النص أم من قبيل الإيماء؟ وترتيب الحکم على الوصف بدون الفاء هل يفيد العلية أم لا؟ هل يشترط مناسبة الوصف للحکم في جميع أنواع الإيماء للدلالة على العلية أم لا؟ ما هي الآثار والتطبيقات الفقهية المخرجة على الإيماء؟ 
ومن أسباب اختيار الموضوع: أهميته عموما، وذلک لتعلقه بدليل من أدلة الشرع وأصل من أصوله وهو القياس، ولأن العلة أهم رکن من أرکان هذا الدليل، فقد اجتمع أمران مهمان: أهمية الدليل، وأهمية الرکن لهذا الدليل.
وأهمية مسلک الإيماء خصوصا، وتکمن هذه الأهمية في أنه يعد طريقا من طرق معرفة العلة الشرعية، والاهتداء إليها، والتي هي بدورها تعد الرکن الأعظم في القياس الشرعي والذي لا يتم إلا بها.
 
One of the most important studies in theology of jurisprudence is the measurement: As it is one of the origins of legislation and a source of its sources; Through his way, we find a ruling for each incident and each incident an answer and a solution, for it is, as the Imam of the Two Holy Sanctuaries said: (The point of ijtihad and the origin of opinion, and from it the jurisprudence and methods of Shariah are diverged, which leads to independence with details of the provisions of the facts with the absence of the purpose and the end)
The reason is a corner in the measurement that must be verified in order to combine the origin and the branch with it. Rather, it is the greatest pillar and its investigation is the greatest and most difficult of the origins investigation.
Hence, the reason was the focus of the attention of scholars from the fundamentalists and jurists until its research branched out and expanded its branches, and one of the most important and useful discussions is the study of the paths of reason , which means the methods that lead to knowing the reason  and identifying its status . Rather, this topic was one of the most important discussions of the cause, because it is not sufficient in the analogy that the problem exists, but rather evidence must testify to it with consideration, and these paths are the ones that attest to that and they are the ones by which one arrives at knowing that the description is the reason .
One of the most important of these paths is the Gesticulation  course - the subject of the research - which I wanted to contribute to writing in order to clarify its issues and clarify its minutes.
This research tries to answer several questions, the most important of which are:
What is the truth of Gesticulation ? Is the sign of the Gesticulation  of the upper room by the way of commitment, or not? What are the types of Gesticulation? Is the indication of the order of the judgment on the description by fulfillment of the attribute such as the text or as a Gesticulation ? And the order of the judgment on the description without the fulfillment whether it benefits the attribute or not? On Gesticulation ?
Among the reasons for choosing the topic: its importance in general, because it is related to evidence from the Shariah and one of its fundamentals, which is analogy, and because the reason is the most important pillar of this evidence, two important matters have met: the importance of the evidence, and the importance of the element for this evidence.
And the importance of the Gesticulation  path in particular, and this importance lies in that it is considered one of the ways of knowing the legal reason and finding guidance to it, which in turn is considered the greatest pillar of the legal analogy that can only be accomplished with it.
 

الكلمات الرئيسية