نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
كلية الشريعة والقانون جامعة الأزهر القاهرة
المستخلص
قد يتبادر إلى الذهن عند سماع مصطلح السنة التقريرية أن المراد: «سكوت النبي e عن إنكار قول أو فعل، أو ترك، حضره e أو نقل إليه»، وأن هذا السكوت معناه الإباحة؛ لأنه e لا يسكت على باطل. فأردت التأكيد على أن هذا فهم قاصر لمفهوم السنة التقريرية؛ لأنه قصرها على أحد أقسامها، وهو التقرير السكوتي ، وبينت أن التقرير السكوتي قد يكون: «مجردا، وقد يكون مصحوبا بالضحك والاستبشار، وقد يكون مصحوبا بالإعراض». ثم بينت القسم الثاني من أقسام السنة التقريرية، وهو التقرير التصريحي، وبينت أنه يكون «بالقول، أو بالفعل، أو بالمدح والثناء».
وكذلك أردت التأكيد على أن دلالة السنة التقريرية لا تقتصر على الإباحة فقط، كما ذهب بعض الأصوليين، ولا على الوجوب والندب والإباحة فقط، كما ذهب كثير منهم، بل تدل على الكراهة والتحريم أيضا؛ حيث ثبت كونها أحد أقسام السنة، فوجب أن تدل على ما تدل عليه السنة، من «وجوب، وندب، وإباحة، وكراهة، وتحريم»؛ لذا قمت بتقسيم هذا البحث إلى مقدمة، وتمهيد، وأربعة مباحث، وخاتمة. أما المقدمة: فتشتمل على أهمية الموضوع، وسبب اختياره، والدراسات السابقة، وخطة البحث. والتمهيد في تعريف السنة وبيان أقسامها، والمبحث الأول: في تعريف السنة التقريرية، وبيان أقسامها، والثاني: في حجيتها، والثالث: في شروط الاحتجاج بها، والرابع: في دلالتها على الأحكام، وذكرت آراء الأصوليين في ذلك، وبيَّنتُ طرق دلالتها على الأحكام، ثم ذكرت بعض تطبيقات دلالتها على الأحكام.
أما الخاتمة: فقد بينت فيها أهم النتائج والتوصيات التي توصلت إليها من خلال هذا البحث.
Explaining the concept of the Sunnah of approval. When hearing the term "Sunnah of approval," one might think that what is meant is the Prophet's silence regarding the denial of a statement or action, or his omission, whether he was present or transmitted to him. This silence implies permissibility, as one does not remain silent about falsehood. I wanted to emphasize that this is a limited understanding of the concept of the Sunnah of approval.Whereas he limited it to his mere silence, which is one of its sections, so he explained the second section, which is the explicit report, which is by word, or action, or by praise and commendation. Indeed, the report by silence may be abstract, or it may be accompanied by laughter and good news, or it may be accompanied by turning away.I also wanted to emphasize that the meaning of the Sunnah of confirmation is not limited to permissibility only, as some of the scholars of the principles of jurisprudence have said, nor to obligation, recommendation, and permissibility only, as many of them have said, but rather it also indicates dislike and prohibition, as it has been proven that it is one of the divisions of the Sunnah, so it must indicate what the Sunnah indicates: obligation, recommendation, permissibility, dislike, and prohibition.So I divided this research into an introduction, five chapters, and a conclusion. The introduction includes the importance of the topic, the reason for choosing it, and the research plan. The first chapter deals with the concept of the Sunnah of confirmation. The second deals with its divisions. The third deals with its authority. The fourth deals with the conditions for using it as evidence. The fifth deals with its indication of rulings. I mentioned the views of the scholars of the principles of jurisprudence regarding its indication of rulings and the ways in which it indicates them. I also mentioned examples of its indication of rulings.
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية